onsdag den 11. juli 2012

Her kommer Grønlands-beretningen!

obs billedtungt indlæg!

Det bliver bare kronologisk, men meget lidt tekst. 
Kangerlussuaq, mellemlanding inden Ilulissat

på moskusoksesafari i Kangerlussuaq. Vi så faktisk én. :)

Udsigten til Isfjorden fra vores hotel

 Ved havnen i Ilulissat

 Helikoptertur ud til Ilulissat Isbræ, nordlige halvkugles mest aktive isbræ, som kalver 40 m om døgnet om sommeren

 Hvor is og hav mødes..

 Idrætstime i det fri

 Fantastiske farver.. dette var noget som jeg havde glædet mig til at se, farverne!

 Sejltur på isfjorden 

 farver igen.. 

 isbjerge på fjorden

 Vi var så fantastisk heldige at have blændende sol dag og nat i 5 dage! Dette er sent om aftenen. Fik dog aldrig set midnatssolen i denne omgang, for jeg var simpelthen for træt til at vente oppe til midnat! (hvis jeg ikke havde oplevet det før, ville jeg dog have ventet)

 Fantastisk flotte stole i Inatsisartut, parlamentet, i Nuuk. llåååååv.

 Nuuk var mere business end pleasure, men super flot alligevel, især i den gamle del.

 Naturen gjorde selvfølgelig størst indtryk, men alle de kæmpe udfordringer som samfundet deroppe står overfor, satte mange tanker igang om kultur, mentalitet, historien.. Grønland står på tærskelen af en ny tid, med en masse storskalaprojekter indenfor olje- og mineraludvinding, og hvis alle de projekter kommer op at køre, er det uundgåeligt en kæmpe udfordring for sådan et lille samfund. De fleste virksomheder/institutioner vi besøgte udtrykte bekymring overfor dette, mens myndighederne påstod at have styr på det og være i en proces med at udruste sig til denne tid. Only time will tell, men i hvert fald håber jeg ikke at det var mit eneste besøg deroppe. Er slet ikke færdig med Grønland! 

2 kommentarer:

  1. Fantastiske billeder... Man bliver aldrig færdig med Grønland :)

    SvarSlet
  2. Det ser alt fantastisk ud! :) Håber jeg får mulighed for at tage en tur derop engang! :)

    SvarSlet

Jeg bliver så glad når du lægger en kommentar, tak for det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...